Partner
merytoryczny
portalu

Barczak Rozpara

Na jakim etapie jest Twoja szkoda?

3. Po decyzji ubezpieczyciela

Zdarza się, że decyzja zakładu ubezpieczeń nie jest satysfakcjonująca dla poszkodowanego. Wydane przez zakład ubezpieczeń rozstrzygnięcie nie jest jednak ostateczne, a poszkodowany ma możliwość jego weryfikacji i ewentualnej zmiany.

CO WARTO ZROBIĆ?

  • Uzyskaj kompletne akta szkody. Jeżeli w toku postępowania likwidacyjnego nie pozyskałeś od ubezpieczyciela niezbędnej dokumentacji, koniecznie wystąp z wnioskiem o przesłanie kopii akt szkodowych, w tym fotografii z oględzin w wersji elektronicznej. Możesz taki wniosek wysłać także za pomocą korespondencji e-mail, co często będzie najwygodniejszym sposobem. Zgodnie art. 16 ust. 4 ustawy o działalności ubezpieczeniowej, zakład ubezpieczeń ma obowiązek udostępniać uprawnionym osobom informacje i dokumenty gromadzone w celu ustalenia odpowiedzialności lub wysokości świadczenia. Sprawdź, czy w otrzymanych aktach szkody posiadasz w szczególności korespondencję prowadzoną przez ubezpieczyciela oraz dokumentację techniczną, a w tym protokół oględzin, kalkulację kosztów naprawy, wycenę wartości pojazdu, ewentualnie opinię dot. okoliczności zdarzenia, a także dokumentację fotograficzną;
  • Dokładnie zweryfikuj stanowisko zakładu ubezpieczeń pod względem technicznym i prawnym. Jeżeli nie jesteś pewien, czy już posiadłeś wystarczającą wiedzę, aby uczynić to samemu, rozważ skorzystanie z pomocy specjalisty. W sprawach technicznych pomocny może okazać fachowy zakład naprawczy lub certyfikowany rzeczoznawca, a w sprawach prawnych prawnik specjalizujący się w prawie odszkodowań i ubezpieczeń. W przypadku szkód likwidowanych z ubezpieczenia autocasco lub dobrowolnego ubezpieczenia OC, w pierwszym rzędzie zapoznaj się z warunkami umowy ubezpieczenia, a w szczególności z zapisami dotyczącymi zakresu ubezpieczenia i sposobu obliczania odszkodowania. Na treść umowy ubezpieczenia składa się najczęściej wniosek ubezpieczeniowy, polisa i OWU.
  • Złóż odwołanie od decyzji ubezpieczyciela, jeżeli przeprowadzona weryfikacja techniczna lub prawna potwierdziła Twoje przypuszczenia, że stanowisko ubezpieczyciela jest nieprawidłowe. Odwołanie od decyzji zakładu ubezpieczeń powinno zawierać numer szkody, żądanie zapłaty (najlepiej ściśle określonej kwoty) wraz z ewentualnymi odsetkami oraz argumenty na naszą korzyść odnoszące się do aspektów prawnych, technicznych lub innych okoliczności sprawy. Warto również uprzedzić zakład ubezpieczeń o możliwości skierowania sprawy do sądu w razie nieuwzględnienia odwołania. Jeżeli wcześniej uzyskałeś opinię techniczną dotyczącą Twojej szkody, załącz do odwołania jej kopię. W decyzjach zakładów ubezpieczeń często znajdują się wskazania co do terminu na złożenie odwołania (np. 7, 14 lub 30 dni), jednakże nie są to terminy wiążące i nie wynikają z żadnych przepisów prawnych. Podobnie, cała tzw. instytucja odwołania od decyzji ubezpieczyciela nie wynika z jakichkolwiek przepisów prawa, lecz funkcjonuje jako pewien zwyczaj utrwalony w praktyce ubezpieczeniowej. Praktyka ta wskazuje, że ubezpieczyciele rozpatrują również odwołania składane w terminach późniejszych. W tym zakresie należy pamiętać, że ograniczeniem czasowym dochodzenia roszczeń są terminy przedawnienia, które określają terminy, do kiedy można skutecznie złożyć w sądzie pozew o zapłatę. Warto pamiętać, że podstawowym i minimalnym terminem przedawnienia w sprawach o zapłatę odszkodowania lub innego świadczenia z umowy ubezpieczenia jest termin 3 lat. Więcej o terminach przedawnienia przeczytasz w artykułach naszych autorów.
  • Możesz wystąpić do Rzecznika Ubezpieczonych z wnioskiem o interwencję u ubezpieczyciela w Twojej sprawie. Jednakże, należy mieć na względzie, iż pomimo wiedzy, siły argumentów i autorytetu Rzecznika, ubezpieczyciel może nie zmienić swojego stanowiska. Z uwagi na fakt, że Rzecznik nie ma prawnych możliwości zmuszenia ubezpieczyciela do załatwienia Twojej sprawy we właściwy sposób, zdarza się, iż ubezpieczyciele ignorują opinię Rzecznika w danej sprawie. W takiej sytuacji najczęściej pozostaje jeszcze tylko i aż jedno wyście.
  • Rozważ skierowanie sprawy do sądu. Z uwagi na zawiłości przepisów postępowania cywilnego wysoce zalecane jest skorzystanie z usług profesjonalnego pełnomocnika doświadczonego w tego typu sprawach, albowiem niewłaściwe formułowanie i przedstawianie twierdzeń i dowodów przez sądem może doprowadzić do przegrania procesu pomimo tego, że Twoje roszczenie było uzasadnione. Więcej o procesie sądowym przeczytasz w kolejnym etapie „W sądzie” oraz w artykułach naszych autorów.

 

Więcej na temat tego, co i jak zrobić po otrzymaniu niekorzystnej decyzji ubezpieczyciela, przeczytają Państwo w artykułach naszych autorów dostępnych poniżej.

artykuły dotyczące tego etapu:

  • Najnowsze

  • Najpopularniejsze

Akta szkody

Ł.G.

Jak sprawdzić, czy ubezpieczyciel zaniżył wysokość odszkodowania? Jak określić wysokość swojego roszczenia? Pierwszy krok to uzyskanie akt szkody.
Jak sprawdzić, czy ubezpieczyciel zaniżył wysokość odszkodowania? Jak określić wysokość swojego roszczenia? Pierwszy krok to uzyskanie akt szkody.

DATA: 23.02.2015

AUTOR: Łukasz Gil

Brak badania nie znaczy brak odszkodowania

A.S.

Odmowa wypłaty odszkodowania z powodu braku ważnego badania technicznego jest uzasadniona tylko wtedy, gdy stan techniczny pojazdu miał wpływ na powstanie szkody.
Odmowa wypłaty odszkodowania z powodu braku ważnego badania technicznego jest uzasadniona tylko wtedy, gdy stan techniczny pojazdu miał wpływ na powstanie szkody.

DATA: 6.02.2015

AUTOR: Anna Sekura

Rażące niedbalstwo w wyborze przewoźnika

A.S.

Kradzież towaru w trakcie spedycji nie zawsze świadczy o rażącym niedbalstwie w wyborze przewoźnika. Jeśli spedytor powierzył przewóz podmiotowi wyszukanemu na profesjonalnej giełdzie, którego wiarygodność obiektywnie nie budziła wątpliwości, ubezpieczyciel nie może odmówić wypłaty odszkodowania....
Kradzież towaru w trakcie spedycji nie zawsze świadczy o rażącym niedbalstwie w wyborze przewoźnika. Jeśli spedytor powierzył przewóz podmiotowi wyszukanemu na profesjona...

DATA: 9.01.2015

AUTOR: Anna Sekura

Co z wrakiem pojazdu po szkodzie całkowitej?

A.S.

Po otrzymaniu odszkodowania z tytułu szkody całkowitej to poszkodowany decyduje, co dalej zrobić z uszkodzonym pojazdem. Ubezpieczyciel nie musi odebrać wraku, ale może pomóc poszkodowanemu przy jego odsprzedaży.
Po otrzymaniu odszkodowania z tytułu szkody całkowitej to poszkodowany decyduje, co dalej zrobić z uszkodzonym pojazdem. Ubezpieczyciel nie musi odebrać wraku, ale może p...

DATA: 8.01.2015

AUTOR: Anna Sekura

Surowa odpowiedzialność za szkodę wyrządzoną przez koło oderwane od pojazdu

Posiadacz pojazdu, od którego podczas jazdy oderwało się koło, uszkadzając tym samym inny mechaniczny środek komunikacji, odpowie za powstałą szkodę na zasadzie ryzyka. Nie będzie mógł się zatem uwolnić się od odpowiedzialności z powołaniem na utrzymanie pojazdu w dobrym stanie technicznym i brak wi...
Posiadacz pojazdu, od którego podczas jazdy oderwało się koło, uszkadzając tym samym inny mechaniczny środek komunikacji, odpowie za powstałą szkodę na zasadzie ryzyka. N...

DATA: 18.12.2014

AUTOR: admin

Strona 4 z 6« Pierwsza...23456

Newsy

Rzecznik Finansowy podejmuje działania w sprawach Autocasco

14.08.2020

Jak informuje Rzecznik Finansowy, wezwał on czterech czołowych ubezpieczycieli do zaniechania stosowania nieuczciwych praktyk rynkowych w przypadku polis Autocasco. Rzecznik zauważa, że ubezpieczyciele stosują różne kryteria likwidacji szkód. W przypadku szkody częściowej koszty naprawy ustalane są zazwyczaj na najniższym poziomie, natomiast przy w...
Jak informuje Rzecznik Finansowy, wezwał on czterech czołowych ubezpieczycieli do zaniechania stosowania nieuczciwych praktyk rynkowych w przypadku polis Autocasco. Rzecznik zauważa, że ubezpieczyciele stosują różne kryteria likwidacji szkód. W przypadku szkody częściowej koszty naprawy ustalane są zazwyczaj na najniższym poziomie, natomiast przy w...

Sąd Najwyższy potwierdza, że samo zgłoszenie zdarzenia przerywa bieg przedawnienia

10.08.2020

Sąd Najwyższy w uchwale z dnia 06.08.2020 r. (sygn. akt: III CZO 76/19) potwierdził, że samo zgłoszenie ubezpieczycielowi zdarzenia przerywa w stosunku do UFG bieg terminu przedawnienia roszczeń niezgłoszonych w postępowaniu prowadzonym przed ubezpieczycielem sprawcy, lecz wypływających ze zdarzenia wyrządzającego szkodę. Sąd tym samym daje wyr...
Sąd Najwyższy w uchwale z dnia 06.08.2020 r. (sygn. akt: III CZO 76/19) potwierdził, że samo zgłoszenie ubezpieczycielowi zdarzenia przerywa w stosunku do UFG bieg terminu przedawnienia roszczeń niezgłoszonych w postępowaniu prowadzonym przed ubezpieczycielem sprawcy, lecz wypływających ze zdarzenia wyrządzającego szkodę. Sąd tym samym daje wyr...

Bez dokumentu prawa jazdy pojedziemy najprawdopodobniej jeszcze w tym roku

27.07.2020

W piątek Sejm przegłosował ustawę znoszącą m.in. obowiązek posiadania przy sobie dokumentu prawa jazdy. Ustawa ma wejść w życie w większkości po upływie 3 miesięcy od dnia opublikowania, a zatem możliwe, że jeszcze w tym roku przepisy zaczną obowiązywać. Dzięki ustawie nie będzie też obowiązku wymiany dowodu rejestracyjnego pojazdu, gdy skończy się...
W piątek Sejm przegłosował ustawę znoszącą m.in. obowiązek posiadania przy sobie dokumentu prawa jazdy. Ustawa ma wejść w życie w większkości po upływie 3 miesięcy od dnia opublikowania, a zatem możliwe, że jeszcze w tym roku przepisy zaczną obowiązywać. Dzięki ustawie nie będzie też obowiązku wymiany dowodu rejestracyjnego pojazdu, gdy skończy się...

Sąd Najwyższy przesądził, że poszkodowany nie musi płacić za opiekę, żeby otrzymać odszkodowanie

24.07.2020

W uchwale składu 7 sędziów, Sąd Najwyższy w dniu 22.07.2020 r. wskazał, że poszkodowany, który doznał uszkodzenia ciała lub rozstroju zdrowia, może domagać się odszkodowania z tytułu kosztów opieki sprawowanej nad nim nieodpłatnie przez osoby bliskie (III CZP 31/19). 
W uchwale składu 7 sędziów, Sąd Najwyższy w dniu 22.07.2020 r. wskazał, że poszkodowany, który doznał uszkodzenia ciała lub rozstroju zdrowia, może domagać się odszkodowania z tytułu kosztów opieki sprawowanej nad nim nieodpłatnie przez osoby bliskie (III CZP 31/19). 

Rzecznik Finansowy interweniuje w sprawie grupowego ubezpieczenia na życie oferowanego przez jednego z ubezpieczycieli

7.07.2020

Rzecznik Finansowy z uwagi na pozorność zabezpieczenia konsumenta, wystąpił do sądu przeciwko Bankowi Millennium S.A. oraz TU Europa S.A., którzy oferowali grupowe ubezpieczenie na życie jako zabezpieczenie kredytu. Rzecznik wskazał, że konsumenci skarżyli się na brak obiecanej ochrony ubezpieczeniowej. Z wyników kontroli wynika, iż w niektórych pr...
Rzecznik Finansowy z uwagi na pozorność zabezpieczenia konsumenta, wystąpił do sądu przeciwko Bankowi Millennium S.A. oraz TU Europa S.A., którzy oferowali grupowe ubezpieczenie na życie jako zabezpieczenie kredytu. Rzecznik wskazał, że konsumenci skarżyli się na brak obiecanej ochrony ubezpieczeniowej. Z wyników kontroli wynika, iż w niektórych pr...

Więcej informacji

Newsletter


Masz problem
z odszkodowaniem?

- Zobacz co możesz zrobić -

Szkody
w transporcie

- Odszkodowanie -

Zaproponuj
temat artykułu

Chętnie rozważymy Twoją propozycję

Akceptuję
Regulamin