Partner
merytoryczny
portalu

Barczak Rozpara

Na jakim etapie jest Twoja szkoda?

3. Po decyzji ubezpieczyciela

Zdarza się, że decyzja zakładu ubezpieczeń nie jest satysfakcjonująca dla poszkodowanego. Wydane przez zakład ubezpieczeń rozstrzygnięcie nie jest jednak ostateczne, a poszkodowany ma możliwość jego weryfikacji i ewentualnej zmiany.

CO WARTO ZROBIĆ?

  • Uzyskaj kompletne akta szkody. Jeżeli w toku postępowania likwidacyjnego nie pozyskałeś od ubezpieczyciela niezbędnej dokumentacji, koniecznie wystąp z wnioskiem o przesłanie kopii akt szkodowych, w tym fotografii z oględzin w wersji elektronicznej. Możesz taki wniosek wysłać także za pomocą korespondencji e-mail, co często będzie najwygodniejszym sposobem. Zgodnie art. 16 ust. 4 ustawy o działalności ubezpieczeniowej, zakład ubezpieczeń ma obowiązek udostępniać uprawnionym osobom informacje i dokumenty gromadzone w celu ustalenia odpowiedzialności lub wysokości świadczenia. Sprawdź, czy w otrzymanych aktach szkody posiadasz w szczególności korespondencję prowadzoną przez ubezpieczyciela oraz dokumentację techniczną, a w tym protokół oględzin, kalkulację kosztów naprawy, wycenę wartości pojazdu, ewentualnie opinię dot. okoliczności zdarzenia, a także dokumentację fotograficzną;
  • Dokładnie zweryfikuj stanowisko zakładu ubezpieczeń pod względem technicznym i prawnym. Jeżeli nie jesteś pewien, czy już posiadłeś wystarczającą wiedzę, aby uczynić to samemu, rozważ skorzystanie z pomocy specjalisty. W sprawach technicznych pomocny może okazać fachowy zakład naprawczy lub certyfikowany rzeczoznawca, a w sprawach prawnych prawnik specjalizujący się w prawie odszkodowań i ubezpieczeń. W przypadku szkód likwidowanych z ubezpieczenia autocasco lub dobrowolnego ubezpieczenia OC, w pierwszym rzędzie zapoznaj się z warunkami umowy ubezpieczenia, a w szczególności z zapisami dotyczącymi zakresu ubezpieczenia i sposobu obliczania odszkodowania. Na treść umowy ubezpieczenia składa się najczęściej wniosek ubezpieczeniowy, polisa i OWU.
  • Złóż odwołanie od decyzji ubezpieczyciela, jeżeli przeprowadzona weryfikacja techniczna lub prawna potwierdziła Twoje przypuszczenia, że stanowisko ubezpieczyciela jest nieprawidłowe. Odwołanie od decyzji zakładu ubezpieczeń powinno zawierać numer szkody, żądanie zapłaty (najlepiej ściśle określonej kwoty) wraz z ewentualnymi odsetkami oraz argumenty na naszą korzyść odnoszące się do aspektów prawnych, technicznych lub innych okoliczności sprawy. Warto również uprzedzić zakład ubezpieczeń o możliwości skierowania sprawy do sądu w razie nieuwzględnienia odwołania. Jeżeli wcześniej uzyskałeś opinię techniczną dotyczącą Twojej szkody, załącz do odwołania jej kopię. W decyzjach zakładów ubezpieczeń często znajdują się wskazania co do terminu na złożenie odwołania (np. 7, 14 lub 30 dni), jednakże nie są to terminy wiążące i nie wynikają z żadnych przepisów prawnych. Podobnie, cała tzw. instytucja odwołania od decyzji ubezpieczyciela nie wynika z jakichkolwiek przepisów prawa, lecz funkcjonuje jako pewien zwyczaj utrwalony w praktyce ubezpieczeniowej. Praktyka ta wskazuje, że ubezpieczyciele rozpatrują również odwołania składane w terminach późniejszych. W tym zakresie należy pamiętać, że ograniczeniem czasowym dochodzenia roszczeń są terminy przedawnienia, które określają terminy, do kiedy można skutecznie złożyć w sądzie pozew o zapłatę. Warto pamiętać, że podstawowym i minimalnym terminem przedawnienia w sprawach o zapłatę odszkodowania lub innego świadczenia z umowy ubezpieczenia jest termin 3 lat. Więcej o terminach przedawnienia przeczytasz w artykułach naszych autorów.
  • Możesz wystąpić do Rzecznika Ubezpieczonych z wnioskiem o interwencję u ubezpieczyciela w Twojej sprawie. Jednakże, należy mieć na względzie, iż pomimo wiedzy, siły argumentów i autorytetu Rzecznika, ubezpieczyciel może nie zmienić swojego stanowiska. Z uwagi na fakt, że Rzecznik nie ma prawnych możliwości zmuszenia ubezpieczyciela do załatwienia Twojej sprawy we właściwy sposób, zdarza się, iż ubezpieczyciele ignorują opinię Rzecznika w danej sprawie. W takiej sytuacji najczęściej pozostaje jeszcze tylko i aż jedno wyście.
  • Rozważ skierowanie sprawy do sądu. Z uwagi na zawiłości przepisów postępowania cywilnego wysoce zalecane jest skorzystanie z usług profesjonalnego pełnomocnika doświadczonego w tego typu sprawach, albowiem niewłaściwe formułowanie i przedstawianie twierdzeń i dowodów przez sądem może doprowadzić do przegrania procesu pomimo tego, że Twoje roszczenie było uzasadnione. Więcej o procesie sądowym przeczytasz w kolejnym etapie „W sądzie” oraz w artykułach naszych autorów.

 

Więcej na temat tego, co i jak zrobić po otrzymaniu niekorzystnej decyzji ubezpieczyciela, przeczytają Państwo w artykułach naszych autorów dostępnych poniżej.

artykuły dotyczące tego etapu:

  • Najnowsze

  • Najpopularniejsze

Kradzież pojazdu z niestrzeżonego parkingu

A.S.

Miejsce postoju pojazdu z towarem ma kluczowe znaczenie dla możliwości uzyskania odszkodowania przez przewoźnika. Nie każdy parking spełnia bowiem wymogi przewidziane w ogólnych warunkach ubezpieczenia i nie za każdą kradzież ubezpieczyciel zapłaci.
Miejsce postoju pojazdu z towarem ma kluczowe znaczenie dla możliwości uzyskania odszkodowania przez przewoźnika. Nie każdy parking spełnia bowiem wymogi przewidziane w o...

DATA: 22.11.2017

AUTOR: Anna Sekura

Stała wartość pojazdu

Ł.G.

Klauzula stałej wartości pojazdu oznacza wyższą składkę ubezpieczeniową. W zamian odszkodowanie winno być ustalone przy uwzględnieniu sumy ubezpieczenia wskazanej w polisie, bez weryfikacji wartości pojazdu na dzień szkody. Jasne i klarowne? No to zobaczmy, jak to wygląda w praktyce?
Klauzula stałej wartości pojazdu oznacza wyższą składkę ubezpieczeniową. W zamian odszkodowanie winno być ustalone przy uwzględnieniu sumy ubezpieczenia wskazanej w polis...

DATA: 30.09.2016

AUTOR: Łukasz Gil

Diabeł nie zawsze tkwi w kluczyku

Ł.Gr.

Wielu posiadaczy pojazdów stara się zabezpieczyć na wypadek kradzieży, zawierając z ubezpieczycielem umowę ubezpieczenia autocasco. Na wypadek kradzieży ubezpieczony liczy na wypłatę świadczenia (odszkodowania), co jest oczywiste. Wydaje się to absurdalne, ale w niektórych przypadkach dane zapisane ...
Wielu posiadaczy pojazdów stara się zabezpieczyć na wypadek kradzieży, zawierając z ubezpieczycielem umowę ubezpieczenia autocasco. Na wypadek kradzieży ubezpieczony licz...

DATA: 25.08.2016

AUTOR: Łukasz Grabski

Ubytek wartości pojazdu

Ł.G.

Otrzymałeś odszkodowanie odpowiadające kosztom naprawy pojazdu? Sprawdź, czy możesz ubiegać się o dodatkowe świadczenie z tytułu rynkowego ubytku wartości pojazdu.
Otrzymałeś odszkodowanie odpowiadające kosztom naprawy pojazdu? Sprawdź, czy możesz ubiegać się o dodatkowe świadczenie z tytułu rynkowego ubytku wartości pojazdu. ...

DATA: 29.07.2016

AUTOR: Łukasz Gil

Uzyskaj pełne akta swojej szkody

Ł.G.

Chcesz sprawdzić, czy wypłacono Ci odszkodowanie we właściwej wysokości? Masz zamiar walczyć z ubezpieczycielem o wyższe świadczenie? Będą Ci potrzebne akta szkody. Czym one są? Kto i w jaki sposób może je uzyskać? Ile to kosztuje?
Chcesz sprawdzić, czy wypłacono Ci odszkodowanie we właściwej wysokości? Masz zamiar walczyć z ubezpieczycielem o wyższe świadczenie? Będą Ci potrzebne akta szkody. Czym ...

DATA: 15.07.2016

AUTOR: Łukasz Gil

Strona 1 z 612345...Ostatnia »

Newsy

O sprzedaży pojazdu, musisz zawiadomić ubezpieczyciela

~wczoraj

Osoba, która sprzedaje samochód ma obowiązek przekazać nabywcy polisę OC. Przepisy nakazują też, żeby powiadomić ubezpieczyciela o sprzedaży auta w terminie 14 dni od przeniesienia prawa własności pojazdu. Towarzystwu trzeba też podać dane nabywcy samochodu.
Osoba, która sprzedaje samochód ma obowiązek przekazać nabywcy polisę OC. Przepisy nakazują też, żeby powiadomić ubezpieczyciela o sprzedaży auta w terminie 14 dni od przeniesienia prawa własności pojazdu. Towarzystwu trzeba też podać dane nabywcy samochodu.

Kierowca zatrzymany przez drogówkę dostanie max. do 10 pkt karnych

18.01.2018

Od czerwca 2018r. podczas jednej kontroli drogówka będzie mogła ukarać kierowcę najwyżej 10 punktami karnymi, dzisiaj takiego limitu nie ma. Zniknie problem sumowania punktów za wykroczenia o podobnym charakterze.  Przykładowo, kierowca przekraczający prędkość na danym odcinku drogi, ze znakami różnych ograniczeń, dostanie punkty tylko za największ...
Od czerwca 2018r. podczas jednej kontroli drogówka będzie mogła ukarać kierowcę najwyżej 10 punktami karnymi, dzisiaj takiego limitu nie ma. Zniknie problem sumowania punktów za wykroczenia o podobnym charakterze.  Przykładowo, kierowca przekraczający prędkość na danym odcinku drogi, ze znakami różnych ograniczeń, dostanie punkty tylko za największ...

Kary za cofanie liczników również dla właściciela pojazdu

16.01.2018

Projekt nowelizacji kodeksu karnego i kodeksu drogowego przewiduje zaostrzenie kar za cofanie liczników w pojazdach - od trzech miesięcy do pięciu lat. Sankcja grozić ma zarówno osobie, która dokonała takiej ingerencji, jak też i właścicielowi pojazdu, który nie zawiadomi Stacji Kontroli Pojazdów o wymianie licznika. ...
Projekt nowelizacji kodeksu karnego i kodeksu drogowego przewiduje zaostrzenie kar za cofanie liczników w pojazdach - od trzech miesięcy do pięciu lat. Sankcja grozić ma zarówno osobie, która dokonała takiej ingerencji, jak też i właścicielowi pojazdu, który nie zawiadomi Stacji Kontroli Pojazdów o wymianie licznika. ...

Kierowca po przekroczeniu 24 punktów karnych, nie straci prawa jazdy

15.01.2018

Od 4 czerwca 2018 roku kierowca, który przekroczy 24 punkty karne, nie straci prawa jazdy, a jedynie zostanie skierowany przez starostę na kurs reedukacyjny. Sam kurs będzie trwać 28 godzin i ma być prowadzony odpłatnie w wojewódzkich ośrodkach ruchu drogowego. Jeśli osoba, która przekroczyła 24 punkty karne od dnia doręczenia decyzji administracyj...
Od 4 czerwca 2018 roku kierowca, który przekroczy 24 punkty karne, nie straci prawa jazdy, a jedynie zostanie skierowany przez starostę na kurs reedukacyjny. Sam kurs będzie trwać 28 godzin i ma być prowadzony odpłatnie w wojewódzkich ośrodkach ruchu drogowego. Jeśli osoba, która przekroczyła 24 punkty karne od dnia doręczenia decyzji administracyj...

Kary finanasowe dla ubezpieczycieli za spóźne odszkodowania

11.01.2018

TUiR Warta oraz Gothaer TU zostali ukarani przez Komisję Nadzoru Finansowego z powodu stwierdzenia przypadków opóźnień w przyznaniu i wypłacie odszkodowania lub niedopełnieniu obowiązków informacyjnych. Kara dla TUiR Warta to 390 tys. zł, a dla Gothaer TU – 57 tys. zł.
TUiR Warta oraz Gothaer TU zostali ukarani przez Komisję Nadzoru Finansowego z powodu stwierdzenia przypadków opóźnień w przyznaniu i wypłacie odszkodowania lub niedopełnieniu obowiązków informacyjnych. Kara dla TUiR Warta to 390 tys. zł, a dla Gothaer TU – 57 tys. zł.

Więcej informacji

Newsletter

Masz problem
z odszkodowaniem?

- Zobacz co możesz zrobić -

Szkody
w transporcie

- Odszkodowanie -

Zaproponuj
temat artykułu

Chętnie rozważymy Twoją propozycję

Akceptuję
Regulamin