W dniu 16.12.2014 r. Komisja Nadzoru Finansowego wydała wytyczne dla zakładów ubezpieczeń w przedmiocie likwidacji szkód z ubezpieczeń komunikacyjnych. Wskazane wytyczne odnoszą się także do sposobu prowadzenia postępowania likwidacyjnego oraz ustalania wysokości świadczenia w przypadku zaistnienia szkody częściowej w pojeździe.
Przyjęcie omawianych wytycznych stanowiło reakcję Komisji na zaobserwowane nieprawidłowe praktyki zakładów ubezpieczeń, w tym m.in. nieterminowe wypłacanie świadczeń, wypłacanie świadczeń w zaniżonej wysokości, niedopełnianie obowiązków informacyjnych w toku likwidacji szkód czy też inne przypadki wadliwej organizacji procesu likwidacji szkód.
Zgodnie z analizowanymi wytycznymi:
- w przypadku zaistnienia szkody częściowej w pojeździe, zakład ubezpieczeń powinien ustalić odszkodowanie w wysokości zapewniającej poszkodowanemu przywrócenie uszkodzonego pojazdu do stanu sprzed zdarzenia wyrządzającego szkodę (niezależnie od tego, czy wysokość odszkodowania jest ustalana metodą serwisową czy też kosztorysową, zakład ubezpieczeń nie powinien stosować praktyk skutkujących naruszeniem zasady pełnego odszkodowania);
- zakład ubezpieczeń przy ustalaniu wysokości odszkodowania powinien uwzględnić celowe i ekonomicznie uzasadnione koszty nabycia nowych części i materiałów służących do naprawy uszkodzonego pojazdu (w przypadku zakwalifikowania danej części do wymiany, przy ustalaniu wysokości odszkodowania powinna zostać uwzględniona wartość części nowej, przy czym zakład ubezpieczeń nie powinien stosować amortyzacji);
- przy ustalaniu wysokości odszkodowania metodą kosztorysową, odszkodowanie powinno być ustalone w oparciu o wartość dostępnych części zamiennych (zakład ubezpieczeń powinien wskazać poszkodowanemu konkretnych producentów lub dostawców oferujących części zamienne po cenie zaproponowanej przez zakład ubezpieczeń w chwili ustalenia odszkodowania; w zakresie kosztu nabycia części zamiennych, ustalona przez zakład ubezpieczeń wysokość odszkodowania powinna zapewnić poszkodowanemu możliwość nabycia nowej części na rynku lokalnym);
- w przypadku utraty wartości handlowej pojazdu zakład ubezpieczeń powinien uwzględnić wskazaną okoliczność przy ustalaniu wysokości odszkodowania.
Ponadto, w analizowanych wytycznych KNF podkreśliła, iż kalkulacja kosztów naprawy, stanowiąca podstawę ustalenia odszkodowania za szkodę w pojeździe metodą kosztorysową, powinna być dokonana w oparciu o rynkową wartość usług i części zamiennych w dniu ustalenia odszkodowania. Z uwagi na powyższe zakład ubezpieczeń powinien na żądanie uprawnionego przedstawić szczegółowe wyjaśnienia, na jakiej podstawie ustalił cenę usług stosowaną przez warsztaty naprawcze. Na żądanie uprawnionego zakład ubezpieczeń obowiązany jest także wskazać warsztat naprawczy świadczący usługi naprawcze, w miejscu zamieszkania lub siedziby uprawnionego, który za cenę przedstawioną przez zakład ubezpieczeń w kalkulacji kosztów naprawy, jest w stanie dokonać naprawy w sposób zapewniający przywrócenie pojazdu do stanu poprzedniego.
Wytyczne stworzone przez KNF powinny stanowić wzór dla zakładów ubezpieczeń prowadzących postępowanie likwidacyjne dotyczące szkód w pojeździe i tym samym przyczyniać się do zapewnienia ochrony interesów osób poszkodowanych. Zgodnie z oczekiwaniami KNF standardy zawarte w wytycznych powinny zostać zaimplementowane przez zakładu ubezpieczeń nie później niż do dnia 31.03.2015 r.