- OdszkodowaniaMotoryzacyjne.pl - https://odszkodowaniamotoryzacyjne.pl -

Ubytek wartości pojazdu a kategoria pojazdu

Zasady ustalania rynkowego ubytku wartości pojazdu

W przepisach powszechnie obowiązującego prawa nie znajdziemy nigdzie zasad ustalania rynkowego ubytku wartości pojazdu. Stowarzyszenie Rzeczoznawców Samochodowych EKSPERTMOT przygotowało Instrukcję Określania Rynkowego Ubytku Wartości Pojazdów. Stanowi ona propozycję sposobu ustalania rynkowego ubytku wartości pojazdu, która jest stosowana przez rzeczoznawców. Zasady ustalania czy w danym przypadku ma miejsce rynkowy ubytek wartości pojazdu zostały podzielone na trzy kategorie: samochody osobowe i terenowe, motocykle oraz samochody ciężarowe.

Samochody osobowe i terenowe

I tak dla samochodów osobowych i terenowych przyjęto, że rynkowy ubytek wartości pojazdu może powstać, gdy pojazd jest eksploatowany nie dłużej niż 6 lat. Przy czym zastrzega się, aby pojazd był utrzymany w dobrym stanie technicznym. Rynkowy ubytek wartości pojazdu może wystąpić jedynie w przypadku uszkodzeń lakierowanych, metalowych elementów nadwozia lub ramy.

Motocykle

Dla motocykli szacuje się rynkowy ubytek wartości pojazdu pod warunkiem, że jest to pojazd utrzymywany w dobrym stanie technicznym o okresie eksploatacji do 3 lat. Tu zakres uszkodzeń ograniczono do uszkodzeń powodujących konieczność wymiany, prostowania ramy nośnej, naprawy elementów oblachowania, zbiornika paliwa lub lakierowanych osłon.

Samochody ciężarowe o masie > 3,5 ton

Tak jak dla motocykli tak i dla samochodów ciężarowych o masie całkowitej powyżej 3,5 ton okres eksploatacji nie może przekraczać 3 lat. Zakres naprawy umożliwiający oszacowanie rynkowego ubytku wartości pojazdu dotyczy wymiany lub naprawy ramy, wymiany lub naprawy elementów nieodejmowalnych kabiny kierowcy lub zabudowy ładunkowej.

Samochody ciężarowe o masie < 3,5 ton

Wreszcie dla samochodów ciężarowych o masie całkowitej do 3,5 ton okres eksploatacji ogranicza się do 4 lat. Szacowanie rynkowego ubytku wartości pojazdu w tym przypadku ma miejsce, gdy doszło do uszkodzenia lakierowanych, metalowych elementów nadwozia samonośnego, uszkodzeń nadwozia, ramy lub zabudowy ładunkowej.

W świetle powyższego, ustalenie rynkowego ubytku wartości pojazdu co do zasady uzależnione jest zarówno od stanu technicznego pojazdu, w tym jego okresu eksploatacji, a także zakresu powypadkowych uszkodzeń pojazdu. Należy jednak podkreślić, że przekroczenie np. ww. okresów eksploatacji nie jest jednoznacznie z brakiem rynkowego ubytku wartości pojazdu. Wykazanie rynkowego ubytku wartości pojazdu w takiej sytuacji może być trudniejsze, ale nie niemożliwe.