- OdszkodowaniaMotoryzacyjne.pl - https://odszkodowaniamotoryzacyjne.pl -

Kiedy spedytor jest spedytorem, a kiedy przewoźnikiem

Wielu spedytorów ogranicza się do zawarcia tylko umowy ubezpieczenia OCS, rezygnując z ubezpieczenia OCP. Powoduje to, że w razie zaistnienia szkody w powierzonym towarze i zakwestionowania przez ubezpieczyciela rodzaju zlecenia, nie otrzymują należnego odszkodowania. Uznając spedytora za przewoźnika ubezpieczyciel odmawia udzielenia ochrony z polisy OCS. W takiej sytuacji konieczne jest odtworzenie rzeczywistego zakresu czynności, których wykonania podjął się spedytor i dochodzenie roszczeń na drodze sądowej.

Czym jest spedycja

Umowa spedycji – w przeciwieństwie do umowy przewozu – nie polega na bezpośrednim przewiezieniu przesyłki z miejsca na miejsce. Świadczenie spedytora polega na fachowym zorganizowaniu przewozu, tj. na podjęciu takich czynności, które doprowadzą do wysyłki lub odbioru towaru. Chodzi tu zwłaszcza o wyszukanie odpowiedniego przewoźnika, wynegocjowanie z nim stawki frachtowej, ustalenie warunków przewozu.

Kiedy mamy do czynienia ze spedycją

Aby wykazać, że dana umowa ma charakter spedycji trzeba rozpatrzeć łącznie dwie przesłanki: po pierwsze przesłankę obiektywną – czy usługa spedytora ma charakter pomocniczy w stosunku do przewozu, a po drugie przesłankę subiektywną – czy spedytor oraz jego zleceniodawca zgodnie kwalifikują umowę jako spedycję. W myśl bowiem art. 65 § 2 k.c., w umowach liczy się przede wszystkim zgodny zamiar i cel stron, a nie nazwa czy tytuł umowy. I tak o zamiarze stron traktowania umowy jako spedycji może świadczyć m. in.:

Kiedy mamy do czynienia z przewozem

Z kolei o zamiarze stron kwalifikowania umowy jako przewozu może świadczyć:

Zgodna wola stron traktowania umowy jako spedycji zawsze ma pierwszeństwo przed  oceną tej umowy tylko w oparciu o nazwę. Nawet jeśli zlecenie zostało określone jako transportowe, przedsiębiorca może domagać się odszkodowania z OC spedytora.