Partner
merytoryczny
portalu

Barczak Rozpara

Na jakim etapie jest Twoja szkoda?

2. W trakcie likwidacji

Po otrzymaniu zgłoszenia szkody ubezpieczyciel zobowiązany jest przeprowadzić tzw. likwidację szkody, czyli wyjaśnić okoliczności niezbędne do ustalenia jego odpowiedzialności za szkodę i wysokości odszkodowania oraz następnie przekazać uprawnionemu swoje stanowisko i ewentualnie wypłacić odszkodowanie.

Co najczęściej dzieje się w trakcie likwidacji szkody?

  1. Ubezpieczyciel potwierdza otrzymanie zawiadomienia o szkodzie;
  2. Ubezpieczyciel prosi o przedstawienie dodatkowych dokumentów lub informacji;
  3. Ubezpieczyciel prosi drugiego uczestnika zdarzenia o potwierdzenie okoliczności jego zajścia;
  4. Przedstawiciel ubezpieczyciela kontaktuje się w celu ustalenia miejsca i daty oględzin;
  5. Likwidator techniczny dokonuje oględzin Twojego pojazdu w celu zbadania rozmiarów szkody i ustalenia wysokości odszkodowania;
  6. Ubezpieczyciel wydaje decyzję w sprawie odszkodowania.

Na co warto zwrócić uwagę?

  • Pamiętaj, że przedstawiciel zakładu ubezpieczeń będzie chciał się skontaktować w celu umówienia dogodnego terminu dla wykonania oględzin;
  • Udostępnij uszkodzony pojazd do wglądu likwidatorowi;
  • Zadbaj o to, by w protokole szkody opisano wszystkie uszkodzenia;
  • Jeżeli po oględzinach ujawniły się nowe uszkodzenia, rozważ zgłoszenie ubezpieczycielowi potrzeby dokonania ponownych oględzin;
  • Zadbaj o to, aby ubezpieczyciel przekazał Ci po oględzinach dokumentację techniczną szkody, a w tym protokół oględzin, kalkulację kosztów naprawy, wycenę wartości pojazdu oraz dokumentację fotograficzną. Pozwoli Ci ona samodzielnie lub z pomocą specjalisty skontrolować poprawność działania zakładu ubezpieczeń.

Jakie są terminy likwidacji szkód?

  • Zakład ubezpieczeń powinien wypłacić odszkodowanie nie później niż w terminie 30 dni od dnia zawiadomienia o szkodzie;
  • Wyjątkowo termin 30 dni może zostać przedłużony w sytuacji, gdy ustalenie odpowiedzialności albo wysokości odszkodowania obiektywnie nie było możliwe. W takim przypadku zakład ubezpieczeń powinien jednak wypłacić pieniądze w terminie 14 dni od dnia, w którym przy zachowaniu należytej staranności wyjaśnienie tych okoliczności stało się możliwe, nie dalej jednak niż w terminie 90 dni od daty zawiadomienia o szkodzie.

Bliższe omówienie problemów związanych z likwidacją szkód, w tym terminami wypłaty odszkodowania, znajdą Państwo w artykułach naszych autorów dostępnych poniżej.

artykuły dotyczące tego etapu:

  • Najnowsze

  • Najpopularniejsze

Brak opon zimowych przyczyną odmowy wypłaty odszkodowania

A.J.

W Polsce na chwilę obecną nie ma obowiązku zmiany opon w okresie zimowym na opony zimowe. Pomimo tego ubezpieczyciele czasami odmawiają wypłaty odszkodowania kierowcom, których pojazdy nie były wyposażone w opony zimowe.
W Polsce na chwilę obecną nie ma obowiązku zmiany opon w okresie zimowym na opony zimowe. Pomimo tego ubezpieczyciele czasami odmawiają wypłaty odszkodowania kierowcom, k...

DATA: 9.10.2017

AUTOR: Anna Jackowska

Kolizja z pojazdem uprzywilejowanym – co warto wiedzieć

Nie milkną echa kolizji z udziałem pojazdów rządowych, a w mediach pojawiają się wciąż nowe opinie i interpretacje w tej sprawie. Zauważyć należy, że tzw. „pojazdy uprzywilejowane” spotyka się na drogach praktycznie codziennie. Nie tak rzadko dochodzi także do wypadków z ich udziałem. ...
Nie milkną echa kolizji z udziałem pojazdów rządowych, a w mediach pojawiają się wciąż nowe opinie i interpretacje w tej sprawie. Zauważyć należy, że tzw. „pojazdy uprzyw...

DATA: 20.02.2017

AUTOR: admin

Jeśli ugoda, to z pełnomocnikiem

Już w toku postępowania likwidacyjnego, ubezpieczyciele coraz częściej proponują poszkodowanym zamknięcie sprawy poprzez zawarcie ugody. Przedstawiają ją jako wygodne rozwiązanie dla zakończenia sporu gwarantujące oszczędność czasu. Dzięki ugodzie z ubezpieczycielem poszkodowany ma otrzymać odpowied...
Już w toku postępowania likwidacyjnego, ubezpieczyciele coraz częściej proponują poszkodowanym zamknięcie sprawy poprzez zawarcie ugody. Przedstawiają ją jako wygodne roz...

DATA: 25.10.2016

AUTOR: admin

Szkoda całkowita – jak zaniża się odszkodowania

Powszechną praktyką wśród ubezpieczycieli jest zaniżanie należnego odszkodowania poprzez dokonywanie niewłaściwej wyceny wartości szkody. Takie praktyki mają miejsce także w wypadku szkody całkowitej w pojeździe i warto wiedzieć w jaki sposób ubezpieczyciele próbują uchylać się od odpowiedzialności ...
Powszechną praktyką wśród ubezpieczycieli jest zaniżanie należnego odszkodowania poprzez dokonywanie niewłaściwej wyceny wartości szkody. Takie praktyki mają miejsce takż...

DATA: 17.10.2016

AUTOR: admin

Zadośćuczynienie dla nasciturusa

Nasciturus oznacza z języka łacińskiego dziecko poczęte, lecz jeszcze nienarodzone – dziecko, które ma się narodzić. Co w sytuacji, gdy w wypadku samochodowym ginie z winy innego uczestnika ruchu ojciec dziecka jeszcze nienarodzonego? Czy po urodzeniu ma ono prawo do zadośćuczynienia od sprawcy szko...
Nasciturus oznacza z języka łacińskiego dziecko poczęte, lecz jeszcze nienarodzone – dziecko, które ma się narodzić. Co w sytuacji, gdy w wypadku samochodowym ginie z win...

DATA: 16.08.2016

AUTOR: admin

Strona 1 z 912345...Ostatnia »

Newsy

Bez dowodu rejestracyjnego i dokumentu ubezpieczenia na polskich drogach

14.05.2018

Przyjęte 9 maja przepisy przewidują, że kierowcy pojazdów zarejestrowanych w Polsce nie będą musieli mieć przy sobie dowodu rejestracyjnego/pozwolenia czasowego (DR/PC) oraz dokumentu potwierdzającego zawarcie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych (OC ppm.), jeśli poruszają się po terytorium ...
Przyjęte 9 maja przepisy przewidują, że kierowcy pojazdów zarejestrowanych w Polsce nie będą musieli mieć przy sobie dowodu rejestracyjnego/pozwolenia czasowego (DR/PC) oraz dokumentu potwierdzającego zawarcie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych (OC ppm.), jeśli poruszają się po terytorium ...

Obowiązkowe badania dla seniorów – czy będą obowiązywać w Polsce?

18.04.2018

Podobnie jak w wielu innych krajach europejskich tak i w Polsce już wkrótce możliwa będzie sytuacja, w której zostaną wprowadzone obowiązkowe badania dla kierowców powyżej 60. roku życia. Cel to poprawa bezpieczeństwa na drogach. ...
Podobnie jak w wielu innych krajach europejskich tak i w Polsce już wkrótce możliwa będzie sytuacja, w której zostaną wprowadzone obowiązkowe badania dla kierowców powyżej 60. roku życia. Cel to poprawa bezpieczeństwa na drogach. ...

Potwierdzenie zakupu OC już niepotrzebne?

9.04.2018

Ministerstwo Cyfryzacji ma już gotowy projekt zmian w przepisach, w wyniku których kierowcy nie będą musieli wozić ze sobą poświadczenia zawarcia ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych. Te ustalenia potwierdził minister Marek Zagórski, który dodatkowo zdradził, że projekt został już zaakceptowany przez Stały Komitet Rady Ministrów. Z ni...
Ministerstwo Cyfryzacji ma już gotowy projekt zmian w przepisach, w wyniku których kierowcy nie będą musieli wozić ze sobą poświadczenia zawarcia ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych. Te ustalenia potwierdził minister Marek Zagórski, który dodatkowo zdradził, że projekt został już zaakceptowany przez Stały Komitet Rady Ministrów. Z ni...

Stawki za holowanie niezgodne z prawem

14.03.2018

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uznał, że uchwała Rady Warszawy o wysokości opłat za odholowanie aut, obowiązujących w 2016 roku, jest nieważna. Prawo o ruchu drogowym przewiduje, że stawka opłat powinna być dostosowana do faktycznych kosztów usuwania pojazdów, obowiązujących na terenie konkretnego powiatu. Tymczasem Rada Warszawy za...
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uznał, że uchwała Rady Warszawy o wysokości opłat za odholowanie aut, obowiązujących w 2016 roku, jest nieważna. Prawo o ruchu drogowym przewiduje, że stawka opłat powinna być dostosowana do faktycznych kosztów usuwania pojazdów, obowiązujących na terenie konkretnego powiatu. Tymczasem Rada Warszawy za...

Wjazd na rondo bez kierunkowskazu

12.03.2018

Jak podaje dziennik Rzeczpospolita, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie uznał, że rondo należy traktować jak zwykłe skrzyżowanie i nie ma sensu włączanie lewego kierunkowskazu w momencie, gdy wjeżdżamy na rondo, by skręcić w lewo. Sygnalizujemy dopiero chęć zjazdu ze skrzyżowania. Identycznej interpretacji znaku „ruch okrężny” dokonały już tr...
Jak podaje dziennik Rzeczpospolita, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie uznał, że rondo należy traktować jak zwykłe skrzyżowanie i nie ma sensu włączanie lewego kierunkowskazu w momencie, gdy wjeżdżamy na rondo, by skręcić w lewo. Sygnalizujemy dopiero chęć zjazdu ze skrzyżowania. Identycznej interpretacji znaku „ruch okrężny” dokonały już tr...

Więcej informacji

Newsletter


Masz problem
z odszkodowaniem?

- Zobacz co możesz zrobić -

Szkody
w transporcie

- Odszkodowanie -

Zaproponuj
temat artykułu

Chętnie rozważymy Twoją propozycję

Akceptuję
Regulamin