- OdszkodowaniaMotoryzacyjne.pl - https://odszkodowaniamotoryzacyjne.pl -

Uszkodzony słup trakcyjny

Wykupione ubezpieczenie OC Przedsiębiorcy nie oznacza bezproblemowej wypłaty odszkodowania

Podczas modernizacji sieci kolejowej nasz klient przypadkiem uszkodził słup trakcyjny. Z uwagi na charakter szkody naprawa została zlecona podmiotowi, który zajmował się wcześniej utrzymaniem linii. Naprawa uszkodzeń została przeprowadzona jeszcze przed zakończeniem postępowania likwidacyjnego. Całość kosztów poniósł nasz klient, licząc na zwrot środków od ubezpieczyciela. Niestety, towarzystwo ubezpieczeń wypłaciło na podstawie własnego kosztorysu tylko niecałe 2 tysiące złotych, podczas gdy wartość prac była kilkukrotnie wyższa.

 

Pobieżna analiza sprawy przez Ubezpieczyciela 

Ubezpieczyciel odmówił zwrotu pełnej kwoty odszkodowania. Jako powód podano brak pełnego kosztorysu, który obejmowałby zakres wykonanych prac, ceny poszczególnych materiałów czy stawki za robociznę. Dodatkowo ubezpieczyciel wskazywał, że uszkodzony został słup betonowy, a w jego miejsce postawiono słup stalowy. 

Po odmowie dopłaty do odszkodowania, na zlecenia klienta do sprawy przystąpili prawnicy XALTUM. Przedłożenie dokumentów żądanych przez ubezpieczyciela było jednak niemożliwe. Podmiot naprawiający uszkodzenia odmawiał ich przekazania powołując się na tajemnicę przedsiębiorstwa. Przeprowadzona analiza doprowadziła natomiast do wniosku, że działanie ubezpieczyciela jest niezgodne z zapisami OWU. Ubezpieczyciel nie miał możliwości uzależnienia wypłaty odszkodowania od przedstawienia tzw. faktur źródłowych. Dodatkowo sporządzony przez ubezpieczyciela kosztorys okazał się wadliwy. Kosztorys ten nie zawierał wszystkich niezbędnych robót, a przyjęte w nim normy nie dotyczyły kolejowej sieci trakcyjnej. 

 

Rzeczowa reklamacja i dopłata odszkodowania

Jak zawsze w takich sytuacjach, skuteczność działania zależy od dobrze uzasadnionej reklamacji. Prawnicy XALTUM odnieśli się szczegółowo do każdej okoliczności podanej przez zakład ubezpieczeń. W szczególności wskazano szczegółowe zasady ustalenia wysokości odszkodowania oraz błędy w kosztorysie ubezpieczyciela. Dodatkowo do odwołania dołączono prywatny kosztorys innego przedsiębiorcy zajmującego się sieciami trakcyjnymi. Zgodnie z tymi wyliczeniami koszt naprawy uszkodzeń był zbliżony, do tych faktycznie poniesionych. 

Prawnicy XALTUM sprawdzili także, czy możliwe byłoby naprawienie uszkodzonego słupa betonowego, czy też konieczna była jego wymiana. Jak się okazało również w tym zakresie ubezpieczyciel nie miał racji. Naruszenie zewnętrznej konstrukcji słupa wymagało jego całościowej wymiany. Jednocześnie ustalono, że wykorzystanie słupa stalowego jest prostsze, tańsze i zgodne z obowiązującą technologią. 

 

Efektem działań XALTUM była dopłata do odszkodowania w wysokości niemal 12 tysięcy złotych. Łączna kwota odszkodowania wyniosła zatem niemal 14 tysięcy złotych, czyli 7 razy więcej niż początkowa wypłata. Warto zaznaczyć, że środki te zostały wypłacone bez konieczności procesu sądowego, na który klient się w ostateczności nie zdecydował.