- OdszkodowaniaMotoryzacyjne.pl - https://odszkodowaniamotoryzacyjne.pl -

Amortyzacja części- jeden ze sposobów zaniżania odszkodowania przez ubezpieczycieli

Czym jest amortyzacja części?

Amortyzacja części polega na odjęciu od zastosowanej części do naprawy jej procentowego zużycia. Najprościej mówiąc, cena części ulegnie obniżce o stopień procentowy jej zużycia.
W drugiej kolejności należy zbadać, kiedy jest zasadne jej stosowanie. Tutaj, różnicę pojawiają się w zależności od polisy, z której szkoda jest likwidowana.

 

Likwidacja szkody z OC sprawcy

Ubezpieczyciele przy ustalaniu wysokości kosztów naprawy przy likwidacji szkody z OC sprawy, często stosują potrącenia amortyzacyjne, choć nie mają do tego uzasadnionych podstaw.

Wynika to choćby z uchwały Sądu Najwyższego z dnia 12 kwietnia 2012 r. (w sprawie sygn. akt III CZP 80/11) o następującej treści:
„Zakład ubezpieczeń zobowiązany jest na żądanie poszkodowanego do wypłaty, w ramach odpowiedzialności z tytułu ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadacza pojazdu mechanicznego, odszkodowania obejmującego celowe i ekonomicznie uzasadnione koszty nowych części i materiałów służących do naprawy uszkodzonego pojazdu. Jeżeli ubezpieczyciel wykaże, że prowadzi to do wzrostu wartości pojazdu, odszkodowanie może ulec obniżeniu o kwotę odpowiadającą temu wzrostowi.”
Uchwała została podjęta w odpowiedzi na zagadnienie prawne Rzecznika Ubezpieczonych i jednocześnie potwierdza, iż poszkodowany dochodzący roszczenia w ramach ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych, może żądać w przypadku uszkodzenia pojazdu mechanicznego, aby należne odszkodowanie zostało ustalone w oparciu o ceny nowych części bez potrąceń amortyzacyjnych.

Powyższe zasady dotyczące stosowania potrąceń amortyzacyjnych, znalazły również potwierdzenie w Wytycznych KNF w sprawie likwidacji szkód z ubezpieczeń komunikacyjnych, przyjętych w dniu 16 grudnia 2014 r.

Wyjątkiem od wskazanych reguł jest okoliczność, że zastosowanie nowych części prowadziłoby do wzrostu wartości pojazdu, przy czym ciężar udowodnienia tego faktu spoczywa na ubezpieczycielu. Wykazanie ww. faktu będzie z kolei niezwykle trudne, choćby z uwagi na zasady doświadczenia życiowego i obserwacje rynku sprzedaży aut, które pozwalają przyjąć tezę, iż  pojazd uszkodzony w wyniku kolizji, nawet po naprawie w oparciu o nowe części, traci na wartości.

Nadto, poszkodowany chcąc przywrócić stan poprzedni uszkodzonego w wypadku pojazdu, nie ma możliwości zakupu używanych części o tożsamym stopniu zużycia, jak części które uległy uszkodzeniu. Nie ma również możliwości żądania, aby warsztat naprawczy wykonujący naprawę w miejsce uszkodzonych w czasie wypadku części pojazdu, wmontował stare części już częściowo zużyte oraz udzielił gwarancji, iż wykonana naprawa przy użyciu części używanych zapewni prawidłową eksploatację i bezpieczeństwo w użytkowaniu pojazdu.

 

Likwidacja szkody z AC

W tej sytuacji, na wysokość  i zasadność stosowanych potrąceń, zasadniczy wpływ mają  postanowienia  umowy AC i stanowiącej jej integralną część Ogólne Warunki Ubezpieczeń. Jeżeli w warunkach umowy znajdą się zapisy o potrąceniach amortyzacyjnych, to ubezpieczyciel może je stosować.
Wysokość zastosowanych potrąceń dla różnych ubezpieczycieli jest odmienna i zależna od  wieku pojazdu. Dla przykładu w PZU wartość potrąceń kształtuje się następująco:

– pojazd do 3 lat – 30%
– powyżej 3 do 5 lat – 45%
– powyżej 5 lat do 8 lat – 55%
– powyżej 8 lat – 60%

W tym przypadku łatwo zauważyć, że  skoro każda nowa część ulegnie obniżce o wskazany procent ceny, do naprawy będzie trzeba sporo dopłacić. Wyjściem z tej sytuacji jest wykup polisy AC ze zniesieniem amortyzacji, co wiąże się niestety z koniecznością zapłaty wyższej składki.
Jeżeli już wiesz, że ubezpieczyciel zaniżył należne Ci odszkodowanie stosując bezzasadnie amortyzację na części, odwołaj się od decyzji. Ewentualnie możesz wystąpić na drogę sądową, z pomocą fachowego pełnomocnika.